fredag 26 december 2014

Julen är kommen och pågår än

Foto Stéfan Estassy
Nu är det jul igen, nu är det jul igen...
Fast, vi har fått mycket mer snö nu än bilden visar!
Det blev en mycket gemytlig och glad jul hos Céline med underbart god, vällagad mat (mågen Mickes berömda kokkonst), snälla nöjda barn och vackert smyckad gran och trädgård. Och tomten hittade dit också.

Kung Bore hörde min bön om en kall vit jul. Som en fin julklapp från ovan kom den, he he... så morgonpromenaden blev ovant uppfriskande, minus 18. Jag prisade mina nya supervarma reastövlar och tumhandskarna.
Alice är tuff hon, springer barfota året runt och varken fryser eller protesterar. Undrar om en pudel kan vara annat än glad, snäll, tålig, klok och orädd? Inte mina två, i vart fall. Jag måste ha fått uppleva två praktexemplar. Alice har EN växel; full fart framåt... så länge hennes matte håller i kopplet. Annars slår hon till alla bromsar och ska hem till lägenheten igen. Hon är en riktig "mattegris" men också en stor personlighet.

Juldagen kom Gävleborna på visit. Så trevligt. Synd bara att vi ses så sällan. Och idag ägnar jag mig åt Ville i Villervalla, den krävande bekantskapen som testar mig utan minsta förbarmande med min höga ålder och korta minne. Jag kontrar med att lära mig hur man undviker teknikens fallgropar... för att istället försöka dra nytta av cyberrymdens fördelar, som att tanka ner julkort! Stort tack till de för mig okända personer som lagt ut dem på FB!

I kväll ska jag njuta av "På spåret" med tokrolige domaren Lindström, som jag gillar skarpt. På lördag är det dags för annan sorts julfirande; högadelns - och deras tjänares på Downton Abbey. Den är en favorit, som de flesta engelska serier i den genren. Undrar just varför jag ofta dras till allt engelskt? Det började med internatvurmen, övergick i Jane Austins värld med den tidens seder och bruk, kulminerade i ett par längre språkkurser i Brighton och numera är det engelska trädgårdar som lockar - och så deras serier och filmer. Dessutom älskar jag det engelska språket, även om det aldrig kan mäta sig med det vackraste av alla, franskan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar