torsdag 5 november 2015

Änglar finns!

Krymper tiden... med tiden? Människan gör ju det. Jag har trollat bort 5 cm. Hur som helst har vi gottat oss åt en torr och snabb oktobermånad, och varm dessutom. November mjukstartade i sin föregångares spår, och även idag strålar solen på frostiga bilkarosser nedanför mitt fönster. Undrar om det är halt?
November har ett gediget dåligt rykte, men jag gillar det luddiga mörka som kommer glidande på eftermiddagen redan. Rofyllt. Många jobbar väl ändå - i elbelysning - så de kanske inte bryr sig. Fast, de startar i mörker och kommer ut i mörker. De har inte pensionärernas frihet, och kan inte ta vara på de ljusa timmarna, så klagande deppiga människor ska man inte döma ut hur som helst.

Jag har fyllt år ganska nyligen. Min yngsta dotter har massor av bra idéer. Den här gången fick hon en riktig snilleblixt, när hon kom på att jag skulle få en städerska i födelsedagspresent... nu när jag blivit så gammal och oföretagsamt bekväm av mig. Det är snart 50 år sedan jag hade någon, då i Afrika.
Igår kom kvinnan fullastad med egna pytsar och preparat, t o m en egen dammsugare. Hon virvlade omkring i min sunkiga lägenhet som en mindre höststorm, gnolade ibland. Där satt jag och läste som ett "herrskap" medan hon gnodde och putsade som ett tjänstefolk, utan att ens ta en enda rast eller minsta vilopaus. Fick mig att tänka på den engelska teveserien: "Herrskap och tjänstefolk" som jag aldrig missade då den sändes för många år sedan.

Städerskan är egen företagare, alltså "vit på papperet", och har dessutom djupa rötter i den svenska myllan (ingen utländsk krake som utnyttjas). Hon planerar sitt jobb och tycker det är rena nöjet att snygga upp åt glada tacksamma gamlingar. Och så finns ju "Ruth-avdraget"!
Idag sniffar jag njutningsfullt in den rena luften. Vilken skillnad! Fönstren gnistrar. Fåglarna får passa sig nu när mina stora, höga balkongfönster ser ut som klar luft. Ja, livet har dagar som också gnistrar, som diamanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar