måndag 12 oktober 2015

Dimmorna lyfter

Naturen har lagt sordin på färgprakten. Allt verkar insvept i silkepapper fortfarande, trots att morgonen övergått i förmiddag. Höstdimma. Men bakom den väntar solen, för det har SMHI lovat oss.
Mina sista tomater har gjort sin plikt och mognat efter på köksbordet. Därmed tackar odlingssäsongen för sig och går i ide. Det känns bra. Man hinner bli mätt på strävandet så här års. Latmasken växer sig större för varje dag, åtminstone min. Jag vill bara läsa!

Men motion behövs året runt, så Alice och jag strävar på i ur och skur. Det brukar kännas skönt bara man kommer ut ur stugvärmen och får upp farten... och vackra dagar har vi haft nu en tid. Idag lär älgjakten starta. Tur att våra promenadstråk inte omfattar skogen runt Ljusdal längre! Nu lär björnarna och vargarna bli bortskrämda ett tag, i alla fall. Skogen är inte vad den var för bara 10-15 år sedan. Tyvärr. Tur hade jag som fick växa upp utan dessa vilddjur runt gårdarna. Hur skulle jag annars ha kunnat cykla genom skogen, 5 km enkel resa, till skolan sex dagar i veckan? Inte tal om att bli hämtad i taxi på den tiden... men på vintern fick jag gratiskort med Losbussen, om jag tog mig över älven först. Jag behövde inte fundera på att springa till något trendigt gym för att hålla mig i form! Och det var före täckjackornas tid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar