onsdag 15 juli 2015

Semestertiden är här

Semester vad är det egentligen när man är pensionär och rår över sin tid? Hm... svårt att sätta fingret på. Kanske att man ser fler halvnakna, svettglänsande människor runt sig? Även inne på COOP! Själv skäms man nästan inuti vindtygsjackan... som faktiskt behövs. Men unga människor har förmodligen bättre blodcirkulation och tjockare hud... och många eldar med öl.
Nej, det har inte blivit idealiskt semesterväder än. Rent generellt. Men då och då, några timmar, har solen och värmen slagit till och glatt folk. Då har jag inte räknat in de tre stekheta dagarna. För min del innebär hetta mest besvär med bevattning, vädring och solskydd på balkongen, för att rädda gurkor och tomater från att stekas levande. Lagom-Sverige är mer min melodi. Men så var det inte för 70 år sedan!

Mina kära barn är bättre på att njuta av fina stunder än jag. Min mycket franska litterära dotter lapar sol som katten sin mjölk. Den yngsta däremot har fått morsgener att brottas med och står med stuven i vädret bland kirskål och växter som måste flyttas bort från den kvävande kirskålen. Hon är den jordnära musikern. Sonen gillar sol. Mest gillar han hårda pålandsvindar, för då blir det stora surfvågor!

Ja, de kära ungarna. Så olika, men lika duktiga var och en inom sitt gebit. Med sitt brokiga förflutna har de hav att ösa erfarenheter ur - och det både syns och märks. Jag är enormt glad och stolt över mina fina, duktiga ättelägg.

Foto : Thomas Lovén. 2015.
Odlingslycka
Foto: Stéfan Estassy. 


1 kommentar:

  1. Jag älskar verkligen sol och värme, just för att fulländade dagar som dem vi haft är sällsynta.

    SvaraRadera