måndag 5 oktober 2015

Frosten är här

Så kom den till slut den första lätta frosten, 5 okt. Bilrutorna lyste gråvita och gräset var aningen vitt klockan 8.  Termometern visade 0 grader, men det måste ha varit kallare under småtimmarna.

Igår plockade jag in vinterfrukten och beskar trädets årsskott. Älvvattnet vi har tillgång till gratis hela sommaren på kolonin stängdes av, och i dag luftas alla ledningar. Säsongen är slut för i år. Men "vi" avslutade med bravur i sensommarens finaste väder. Det var full rulle i stugorna. Eftersläntrarna fick brått. Vi andra har ju tagit en sak då och då. Det sista jag gjorde var att spola rent regnvattentunnorna.
I grannskapet restes "luftballongen" över den nya fotbollsarenan intill Folkparken. Vi har fått en alldeles egen liten "Miniglob" att titta på. Inuti lär gräset lysa grönt.

Tidigare städade jag färdigt balkongen. Putsade fönstren... hälften av dem åtminstone. De är imponerande stora och många. Trappstege är ett måste, speciellt som mina 1.65 numera krympt till 1.60. Hela hallen översvämmades av jordsäckar, krukor, byttor och annat skräp som hört sommaren till. Betongkrukorna ska väck, för otympliga. Det andra skulle fraktas till återvinningen snarast, enligt planerna.
Det blir en prydnadsbalkong, ett tag framöver åtminstone. Inget nyttigt som tar upp plats längre. Pelargonerna lyser som stoppljus. Blir kanske en kort fägring om kylan slår till på allvar, annars kan växterna klara sig oktober ut. Sedan blir det mörkt för dem i källaren under vinterhalvåret.

När jag strävat klart med kolonispurten, bilade jag hem till entréporten och lastade kofferten proppfull med återvinningsskräpet från hallen. Man har ju stängt på helgerna, så jag skulle ställa bilen i garaget tills vidare var det tänkt.  Då lade min 18 år gamla bil av. Knall och fall fick den en "propp". Omöjligt att vrida om startnyckeln. Tändlåset var hjärndött.
Där står bilkraken än och tar upp otillåten plats. Toyotamannen ska komma så fort han får tid. I värsta fall blir det "sjuktransport" för gamla Viola Toyota. Eftersom rattlåset fungerar och styr dit kylaren pekar, kan vi inte bogsera. Men, Viola har all rätt att strejka efter 18 års prickfri tjänst och alla besiktningar u.a. Viola har blivit som en "bästis" med åren. Ålderskrämpor slipper ju ingen av oss undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar