onsdag 30 september 2015

Rök förpestar höstluften

September hade redan tidigt i morse bestämt att sluta med flaggan i topp, slå på stora charmen. Jag älskar september! Morgonpromenaden var rena njutningen.
Min underbara svärmor föddes 1 sept, min sonson fyller den 9 sept, min far var född den 25 och min äldsta dotter kom till världen den 26. Men oktober kan också, och ibland är den dessutom en sprakande dramatisk månad. Höststormarna ligger nog i startgroparna nu. Då ryker de sista gula löven all världens väg.
Jag är född den 22 okt, min yngre halvsyster likaså, min kusin den 27 och min dotterdotter den 30. Vi är ett helt gäng höstmänniskor m a o. Familjen vägs upp av många sommarmänniskor som alltid kan få färska bär på sina tårtor. Våren däremot är styvmoderligt behandlad i släkten.

Familjerötter finns också i kallaste midvintern, som hos mina två yngsta barn... fast de kom till världen i mörkaste Afrikas fuktdrypande värme. En slags kompensation kanske? Ändå är Senegals motsvarighet till Nordens vinter, och vårvinter, den bästa tiden klimatmässigt, medan "l'hivernage" (deras s.k. vinter) är en intensiv regnperiod som motsvaras av Europas sommar och sensommar. Årstider har man inga i Västafrika, bara torrperiod och regnperiod. Jag är mycket tacksam för våra årstider!

Idag, när jag förberedde en rask hundfri promenad till biblioteket, fick jag meddelande om att det inte gick att komma in där, för någon hade roat sig med att kasta in ett brinnande föremål i receptionen. Svart stickande rök bolmade från taket, brandbilar, ambulanser mm stod uppradade utanför, och allt var avstängt. Antar att röken gick in i ventilationssystemet? Stor dramatik i samhällets lokala halvsovande bubbla, alltså.
Gärningsmannen hann inte undan säger ryktet, så det blir förmodligen en dyr historia för den arma idioten! En stor brand skulle ha förstört alla hyreshus som omger tegelkolossen som tronar i mitten. Hur det gick med huset vet jag inte än. Troligen fick de stopp på brasan ganska snabbt? Personalen utrymdes, som tur var. För mig blir det litteraturabstinens en tid. Förmodligen.
Nedan sitter min höstdotter i matchande skrud... i brist på färggranna träd. Höstfägringen får oktober ta hand om. Än har vi inte ens haft frostnätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar