fredag 6 mars 2015

Våren är här på en kortis!

Igår kunde våra skolbarn fira en vidunderligt vacker sportlovsdag, och idag en till... fast inte lika strålande. Fåglarna har glädjefnatt. Ungdomarna har kastat ytterplaggen i karskt övermod. Jo, det ÄR vår i luften. Även en gammal tant får en kick och svettas ymnigt under den försiktigt (halvt) uppknäppta täckjackan. Jag vet ju att man inte ska förhäva sig och tro att vintern är slut. Erfarenhet kommer med åldern, och något har fastnat av alla förmaningar man fick som ung uppnosig "vetbästare".

Alice fick följa med på halvdags orgie i springa fritt hur mycket som helst... med lill-mattes familj ute på isen i Grycken. Där vevade båda hundarna runt på sjöisen, drack vatten i pimpehålen, jagade bollar och varandra tills de föll ihop - halvt medvetslösa av trötthet. Alice försökte stjäla en korv på grillen och svedde av yttersta topparna på pudelkronan! Hon som aldrig någonsin stjäl mat... men är det utomhus räknas det kanske inte?
Idag har jag klippt bort det svedda och kammat igenom hela vinterpälsen, så nu skvallrar inget om hennes tilltag längre.

Barnbarnen med hundarna på isen i Grycken. Foto: Céline Estassy


"Lappen" fick fnatt igår - mitt i FB hängde den sig och jag kunde varken logga ut eller in. Den fick stå där och nöta på batteriet tills det tog slut. Men idag har jag fått lära mig hur man stänger ner en "lapp" med våld. Man håller helt enkelt in startknappen i 5 sekunder! Den käftsmällen klarar inte teknikens osynliga huliganer av! Tur att lilla Ljusdal startade om Tv/radio/data affären efter konkursen! Unga fina killar hjälper oss virriga tanter tillrätta... gratis. Stort tack!

Foto: Stéfan Estassy
I tisdags var jag till Gävle och hälsade på min käre son. Passade på att kika in i hans fotostudio, och frossade i en fantastiskt god räkmacka - innan vi letade upp en jättestor second hand butik; St Erikshjälpen. Där var det fullsmockat med riktigt fina kläder, möbler och allsköns prylar.
Jag gillar att strosa runt på såna ställen. Påminner mig om en passion från yngre dar; sommarens gårdsauktioner. Jag t o m jobbade en sommar på auktionskammaren i Ljusdal. Tänka sig...
Den här bilden är nästan tjuvknäppt. Kanske är det därför jag inte hunnit stelna till i ansiktet? Han är en "luring" min son... som fotograf, menar jag.
Nu ska jag "synda". Har inhandlat ett frasigt wienerbröd där kalorierna, fettet och sockret smakar mumma! ... till bryggt te, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar