torsdag 30 april 2015

Vintern rasat ut... eller?

Valborg. Grattis Ers Majt... hur mycket du nu fyller? Valborgsmässoafton brukar "hedra oss" med s k hundväder (?), och förmodligen håller den ställningarna även denna kväll för nu mulnar det på i vanlig ordning, trots en kristallklar, bister morgon. Marken och bilarna var då vita av frost.
Mina småplant kunde ändå känna sig lugna under en tunn sidensjal på balkongbordet. De växer sig knubbiga och starka, slipper bli rangliga innesådder. Antar att de hinner bli nästan fullvuxna innan det blir planteringsdags. Jag var väl tidig i år, tror jag. Nåja...
Björkarna vill inte fira Valborg utom i gynnsamma lägen kanske, inte i Ljusdal. Men i Järvsö har de satt fart. Järvsöborna (Jarseflakan) har alltid släpat på ett gammalt "omdömesnamn" för de ansågs förr för storvulna och dryga. Hm... Ljusdalingarna hade inget att skryta med för den delen (fessingarna)... för att inte tala om de arma Färilaborna (falatomingarna). Man gillade öknamn förr och använde dem flitigt. Det minns jag från min barndom. Ytterst sällan var det snälla och positiva benämningar. Då var det rumsrent att "betygsätta" folk efter eget tycke, och folk hakade på om de var tillräckligt saftiga eller småelaka. I kyrkböckerna fanns både idioter och lösdrivare! Prästerna gick före med gott samvete, får man förmoda.
Ljusdalsbjörkarna har faktiskt gläntat på hyllet och visat små skrämda gröna strimmor. Kanske tänker de fira våren med att våga vika ut sig mer, när brasorna värmer upp utomhus? OM man får elda? Det är ju kruttorrt i markerna. Jag saknar Ljp och vet inte mycket om vad som händer lokalt.
Själv ska jag bänka mig framför teven och lyssna på de fina vårsångerna, om man inte klippt bort ett så gammalt och mossigt inslag i IT-ålderns tidevarv? Hoppas inte.

Om en stund är det dags att åka ner till stugan och kolla läget. Men jag fryser nog hem omgående. Det är ett riktigt blåshål faktiskt, eftersom stugan ligger mellan Ljusnan och Grovan (kanalen som går till Kyrksjön). Det är bra under varma dagar, mindre attraktivt vinterhalvåret. Jag önskar oss alla en trevlig Valborg... inte bara kungen. Han får kalasa på födelsedagstårtan privat i lugn och ro med sin fina familj. Som sagt Grattis kungen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar