måndag 15 december 2014

Vad då logik?

Tröstens ord för mig! 
Jag älskar att läsa visa mäns budskap till oss stackars normalbegåvade!
Så, tack käre Albert, det finns alltså hopp för oss virrpannor. Fantasi har vi/jag gott om. Men, hur är det med logiken? Google svämmar över av intelligenstester av allehanda slag; medfödd intelligens, numerisk intelligens...

Glad i hågen startade jag ett test... ganska dumdristigt. Det skulle jag inte ha gjort, för nu är jag en Dummie, inte en Gunni.
Uppgifterna bestod av geometriska 2D-figurer som prövade hur jag har det ställt med logiskt tänkande; addition, subtraktion, rotation, deformering... Usch! Inte nog med det. Som för att stryka under mitt misslyckande, får jag veta att testet ofta ingår i olika sorters antagningsprov och psykologiska tester. Snacka om att strö salt i såren!
Ett litet försök att gjuta olja på mitt känslosvall tröstade: "Övning ger färdighet"... och testet är oberoende av utbildning och social ställning! Det tackar man för.
Det gick alltså åt pipsvängen med dunder och brak, och aldrig att jag betalar 50 kr för ett certifikat på eländet.

Min Norrländska envishet pockade på upprättelse. Bara ett litet test till då: Numerisk intelligens denna gång; Siffror... Lika bra att stångas med fiendetjuren direkt.
Nu skulle min förmåga att utföra matematiska operationer få en omgång. TÄNK MATEMATISKT kvinna, ut på scenen i rampljuset.
He, he... nu blir det nästan löjligt roligt. Ungefär lika kul som att gapskratta åt folk som snubblar och drattar på rumpan så inköpen sprids ut runt folks fötter. Eller varför inte någon som springer rakt in i entréns glasdörr och får en jättebula i pannan.
Även det här testet lär ingå i olika sorters antagningsprov, psykologiska tester mm. Jaha, det fattades bara det. Magplask igen. Numerisk intelligens är dessutom beroende av ålder, utbildning och social ställning. Nä nä... stop. Aldrig mer en intelligenstest för mig. Jag vill inte sluta mina dagar som ett hopplöst ologiskt fall!

Jag lämnar därmed Google utan saknad och övergår till flosklerna i facebooks kommentarer, som ibland är så förutsägbara att även en Dummie klarar av det, med spets. Där finns andra figurer som "talar till mig"; de ler, flörtar, grinar, sneglar på sin gloria eller är högröda av ilska. Den logiken förstår även en fullfjädrad Dummie.
Tack än en gång Herr Einstein! Jag har tagit mig tvärs igenom ett människoliv utan vare sig numerisk intelligens eller matematiska formler. Hur gick det till? Anar att jag har en liten, liten osynlig, odöpt medfödd intelligens någonstans som Google inte upptäckt än! Måtte den få vila i tryggt förvar. :)

Vad då logiskt tänkande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar