söndag 16 november 2014

Hej kära dagbok!

30 juni 1951
Idag är det lördag och månadens sista dag. Inledde den med att torka golven mm, och i sängkammaren satte jag in två syrenbuketter och en liljekonvaljbukett. I de andra rummen syrener och ängsblommor.
I morgon blir det fest med blomstertåg, skämttävlingar, ringlekar, tombola, skjutbana. servering och till sist gammeldans. Alla tiders!
Man får väl hoppas att jag får stanna till slutet klockan tolv. Det börjar redan klockan två på e m.

Söndag
Steg upp så sent som möjligt, för att dagen skulle gå så fort som det någonsin gick. Tore och jag cyklade redan kl halv två till Granbo (*grannkompis). Därifrån fick vi åka bil till Hembygdsgården. Till en början var det inge kul. Vi satt på en bänk både länge och väl innan det började.
Blomstertåget kom aldrig dit, så vi fick inte ens se det. I skämttävlingen var vi med; säcklöpning, springa en sträcka med en potatis i en sked utan att den trillade ur skeden osv. Det gick bra för mig med potatisen ända tills strax framför mållinjen då en unge sprang framför mig och knuffades så jag tappade potatisen. Innan jag hann få upp potatisen igen sprang min bästa kompis om mig och vann. Men jag blev tvåa, i alla fall. Hon fick 50 öre, jag 25. Ringlekarna var bara för de allra minsta.
På gammeldansen var jag med nästan hela tiden. Det var livat! På pausen i dansen var det uppträdande av Lospojkarna som sjöng och spelade en liten pjäs. Tokroligt, så vi fick skratta. Jag blev litet trött i fötterna, men det gjorde ingenting.

10 juli
Igår var det en ganska livad dag, för bästa kompisen kom hit. Vi lekte pekkurra-gömma på fäxbôtt'n, gungade och rodde mm. Idag har vi fint väder. Jag har rott folk över älven och tjänat lite kosing, bland andra en bråkig käring med karl och två cyklar. Så har jag gallrat rovor för 2.80. Det blev fjorton rader à 20 öre. Fortsätter sedan.
När pappa var här på semester tyckte han att jag skulle bli vävlärarinna, men det tycker inte jag.

9 augusti
Jag har varit på lekafton varenda gång och haft kul jämt, utom en gång då jag frös så jag måste cykla hem. Jag går i skolköket nu, fortsättningskursen. Häromdagen fick jag baka finare vetebröd och rågsiktskakor. Har också lärt mig göra rulltårta och chokladpinnar. Men det är skönt när det är söndag och jag slipper åka till skolköket!

26 augusti
I kväll är det svajmastuppträdande i Parken. Det var meningen att vi skulle cykla dit, men nu är det så dimmigt och fult väder, så vi far väl någon annan gång istället. Det blir ju höstfest snart.
Nu har jag fått baka kokoskakor och svamptårta i skolköket, båda blev lyckade och till fru Vikstens belåtenhet. Tore har rest hem till Stockholm igen med niotåget. Han ska börja i fjärde klass på tisdag. Han åkte alldeles ensam från Ljusdal till Centralen där de skulle möta honom.

22 september
Idag har jag slutat skolköket. Fick AB i betyg. Trodde själv jag skulle få bara BA. Förra söndagen var jag på bio, den första matinén för säsongen, en färgfilm: Hjortkalven. Det var en verklighetsfilm och mycket gripande och bra.
Nu har Gunnar och Mary, mina kusiner, farit hem med fyra tåget. Larvigt. Nu blir jag ensam igen... jag menar, nu blir det ingen ungdom på gården . Nu lägger jag mig.

4 september
Nu har jag bestämt mig för att försöka spara ihop till en klocka. Jag har redan femtio kronor, om jag inte behöver betala mina nya promenadskor. Sedan ska jag plocka bär och kanske sälja cykeln.
Har hittat en svalunge på marken nedanför storbjörken. Antagligen har den tröttnat och blivit kvar när när de andra svalorna for iväg. Den svälter väl snart ihjäl. Dricker bara vatten.

6 oktober
Jag har börjat sticka en jumper med lång ärm och polokrage med mönstrad resårstickning. Annars är den helt slätstickad. Började med bakstycket i tisdags och stickade färdigt det på tre dagar. Framstycket tog fem dagar. Nu håller jag på med första ärmen. Jumpern är cyklamenfärgad.
Så har jag varit på bio. Såg en rolig film med Sickan Carlsson, Dagmar Ebbessen och Douglas Håge m fl. Den hette: Frökens första barn. Skrattade nästan hela tiden. Jag ska på bio i morgon också, för nu har Askungen äntligen kommit hit. Antagligen ska jag gå på 4:15 föreställningen, för jag har inget lyse på cykeln, förstås!

1 november
Jumpern blev färdigstickad på tre veckor, och blev lyckad. Den 17 oktober började jag på ett par blåa vantar. Det tog tre dagar. Sedan har jag virkat en mössa.
Så har jag varit på auktion i Föne. Träffade stilige Åke där och hade kul.

Den 22 oktober fyllde jag fjorton år och fick en massa saker; kulspets till min penna, frukt, 24 kr sammanlagt från släkt och en kompis, klänningstyg, blustyg, två kjoltyg, nattlinnestyg, förklädestyg, tre par strumpor av pappa och tant Lisa (*hans fru som jobbade i en tygaffär i Eskilstuna).
I två dagar har jag hållit på och virkat pannlappar till julklappar åt mamma Ruth och farmor. Sista oktober följde jag med på husförhör till Erskols.
Idag har jag börjat med en kofta. Garnet är vinrött, 4.50 hg. Jag gör vriden resår på en avig, en rät. Det blir inte likadant som på jumpern. Det var väl allt som hänt under de här dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar