tisdag 27 januari 2015

Ändrade resplaner!

Nice 8 mars 1964
Nu äntligen skall det bli av! Allt är bokat för avfärd med FLYG...den 11 mars. Resan lär ta 4 timmar. Framme sent på kvällen. Verkade bökigt med båten, så det får bli en annan gång. Vi kommer ju att kuska mellan kontinenterna åtskilliga gånger, får man förmoda.
Foto; Stéfan Estassy
Afrika gläntar på sin svarta port. Vad finns där bakom? Blå himmel, blått hav... eller blåögda svenska förväntningar? Hm...

Det brinner i knutarna. Jag har packat och stuvat, packat om och stuvat på nytt, ända tills jag lyckades pina ner alla prylar i tre stora plåtkoffertar och en trälåda. Nu återstår min stora resväska med kläder, skor och småprylar. 30 kilo får flygbagaget väga.
En transportfirma hämtade båtbagaget för några dagar sedan, för frakt till Marseillebåten. Det blev mycket tungt - inte minst trälådan som innehåller Nordisk familjebok! Jag bara måste få med mig en bit av Sverige till mörka Afrika. Går det alldeles galet kan jag sitta i ett hörn med näsan i uppslagsverket och skingra de dystra tankarna med inlärning av annat!
Strykbrädan har fått ett eget emballage! Undrar vad boyen kommer att tänka när han ser den tingesten? Som ett UFO för honom? Äsch, lite sarkasm kan jag kosta på mig. Normalt borde vi komma fram ungefär samtidigt "tungviktarna" och jag? Men... jag garderar med kryss... av skadan blir man vis! Jag har tappat alla illusioner om fransk/afrikansk organisation. Ingen bra kombination. Ingen präktig svensk ordning och reda, menar jag. Aj, aj...
Huset lär i vart fall vara färdigmöblerat nu. Anar att svärfars "långa arm" fixat det problemet åt oss.

Gambia skjuter in i Sénégal som en tunga. Gambiafloden i blått.
I Frankrike har vargavintern slagit till. NU! I Paris har de 20 cm snö och minusgrader. Något alldeles extra så här års, och på dessa breddgrader. I Nice har vi 5-8 plusgrader och isvindar som sveper ner från snöiga alptoppar. Regnet skvalar, och det är grått och trist. Det snöar lite varstans i Frankrike, och fransmännen grips av panik. Jag hade aldrig trott att jag skulle behöva frysa mig blå i Nice! Tar mina dyrköpta lärdomar aldrig slut? Så här års brukar det vara full vår, i vanliga fall och enligt ortsbefolkningen, och det började ju så bra...
Det svänger fort. Nu fryser blommorna i trädgårdarna, och fruktblommen har tagit stor skada. Stackars yrkesodlare!
När jag hör att de har 27 grader varmt i Dakar, och att badvattnet i Atlanten är 18-19 grader känns det trösterikt... med tanke på att jag sitter och huttrar i den råkalla havsluften. Blir nog annat ljud i skällan efter några veckor på plats? Hetta är inte "my cup of tea"! Villan har centralvärme, men är byggd för att vara sval, inte varm. Marmorgolvet är iskallt.
Baobab. Apbrödsträdet
Foto:linda_ingelasafrika.
Dakar... undrar just hur det kommer att kännas när jag landar i Afrika? Kanske som att få en klubba i skallen när man kliver ur planet? Svärmor börjar också gruva sig för avresan. Det blir nog ensamt i villan. Vi har trivts mycket bra tillsammans hela tiden. Hon är en pärla. Undrar hur många svärdöttrar som kan skriva under på det? Vi tar tåget till Marseille tillsammans, så hon får vinka av där. Synd bara att de inte har direktflyg från Nice.
Trots allt ska det bli skönt att äntligen komma till ro i ett EGET hem. Det är ju första gången... om jag inte räknar in hyresrummet på Allmänna BB. Tankarna irrar runt utan slut. Hur ska det bli att träffa Philippe igen... efter den långa separationen? Kommer påfrestningar med klimatet, miljön och oredan i vardagslivet att ställa till det för oss? Det är inget tvivel om att jag nu står inför mitt livs största utmaning!


Jag föreställer mig Afrika som bilden till vänster... ett ingenmansland alltså inte Edens lustgård med det berömda äppelträdet! Afrika är på något vis helt "omöblerat" i min arma svenska skalle. I vart fall är Sénégal platt som en pannkaka, på riktigt. Lyckligtvis ligger Dakar vid havet. Största nöjet blir nog havsbad?
När ni skriver till mig nästa gång, kära vänner, blir det under nedanstående adress: (Bp betyder postlåda, CGES är firman). Adressen är till firman. Någon hemadress finns inte.


Madame Philippe Estassy C G E S Bp 521 Dakar, Sénégal, Afrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar