fredag 9 januari 2015

Förändringens tid runt hörnet

13 juni 1961
Direkt efter sista vaknatten på BB liftade jag upp till Valla. På hemresan fattades det bara en halvtimme på att jag skulle slå mitt förra rekord på fem timmar för en liftartur mellan Färila och Stockholm; inte illa!
Två bilar till Hudiksvall, sedan slog jag på stort och tog en liten tvåsitsig knallröd Lanzia ända till Stockholm. Killen var en känd musiker som ska uppträda på Gröna Lund i kväll, i Lillbabs program, och han kommer till Ljusdals Folkpark i juli. Orkestern är Jörgen Ingmans kända, och killen är dansk. Han är bästa vän med Dario Campiotto, tror jag han heter. Han var jättetrevlig. Jag börjar bli ett rutinerat liftarproffs!
Augusti.
Mina franska vänner som varit på Stockholmsbesök har återvänt till Rivieran där de hör hemma. Jag visade dem Stan under en vecka med regn  och kallblåst. Men de fick i alla fall se skärgården, Uppsala, Lidingö - förutom innerstans sevärdheter. De tyckte att det var konstigt med "höst" redan i augusti och frös hela tiden. Kan man nog tycka om man bor vid Medelhavet! Då skulle de smaka på den svenska hösten och vintern!

 Mina barndomsvänner. SRB ras.
Men de slapp "öronprydnader".
Den 15 september slutar jag mitt arbete på Allmänna BB, efter att ha strävat på i tre år. Det tog sin tid. Skönt ska det bli, men också mycket ovant till att börja med. Fast, jag får knappast tid över till funderingar. Den16 sept reser jag upp till Valla. Om det går för allt papperstrassel som är på gång just nu? Då får jag säga adjö till mina fyrfota barndomsvänner. Mitt rum på BB förlorar jag den 15 sept, men ett vindskontor skulle husmor ordna fram åt mig där jag kan sätta mina väskor under tiden jag bor i Valla.

Jag besökte Franska Ambassaden nyligen men fick inget visum då, som jag planerat. Först skulle jag ha ett intyg från universitetet i Grenoble, sedan påskrift från L'Institut Francais, bankbevis mm. Ett expressbrev till Grenoble gick iväg i går, för intyget. Återstår mantalsskrivning, deklaration, försäkringsbesked mm som måste ordnas, för att inte tala om diverse inköp... och en hög foton till nödvändiga studentlegg. Jag har kontaktat en svensk tjej som gått utbildningen och fått tips.

Stockholms Stadshus. Foto: Stéfan E.
Den 29 september måste jag ner till Stockholm för att lägga sista handen vid packningen, säga adjö till kusinerna och kompisarna. Sedan bär det iväg till Frankrike. Oj, oj, oj... Här ska pluggas på heltid!
Sänder en liten tacksamhetens tanke till min far som satsat ett litet kapital på mina språkstudier. Han ser förmodligen en blivande utrikes-korrespondent i mig. Så har jag nog själv tänkt i positiva stunder... åtminstone förr. Han vet ju inte att jag har en romantisk bitanke bakom det rent praktiska. Då hade han nog inte varit lika intresserad av att satsa slantar på mig? Kvinnans list övergår som bekant mannens förstånd! Hej då Stockholm, Allmänna BB, och mina arbetskamrater! Nu väntar framtiden på mig... Jippi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar