onsdag 28 januari 2015

Vitt kan vara mer än snö och frost

Foto: Stéfan Estassy

Än har inte vintern rasat ut, långtifrån. Den har velat hit och dit stundtals, men nu har Kung Bore kommit på bättre tankar. Än är allt vitt där ute, och det har snöat igen. Ibland undrar jag om gubben vinter är blödig av sig, för termometern undviker bottenskiktet hela tiden. Vill han att vi ska slippa frysa... som förr i tiden? Eller hämtar han krafter inför skid-VM i Falun? Skulle inte förvåna mig om det blir under 20 minus, kanske 30 DÅ.
Undrar om monarken inte är en vresig tjurig gubbe innerst inne, bara lite trött och slapp emellanåt?
Min käre son är mycket skicklig bakom kameran. En sann konstnär! Det är med respekt jag visar upp hans bilder ganska ofta i min blogg. Kolla upp får ni se. Tryck på Stéfans porträtt!

Egentligen är vitt ingen färg, men har ändå många nyanser... som faktiskt snön kan ha, för övrigt.
På fotot kan man tydligt se skiftningarna i grålila (som jag älskar!) och duvblått, i skarp kontrast mot rent rött och blått. Så raffinerat!

Foto:Syster Vit
Vitt är fint, inte bara när landskapet pudrats över med nysnö, utan även inomhus i inredningen. Utom vita köksluckor. Det är tristvitt!
Utan att vara särskild begeistrad i Facebook, måste jag ändå medge att man kan hitta många pärlor där; att stimuleras av, eller följa regelbundet. En sån pärla är "vit/vitare/vitast". Med sina utsökta arrangemang; skickligt hopsatta bilder och vackra föremål med tillhörande accessoarer. De sprider glädje och positivt tänkande... åtminstone för oss inredningsintresserade. 
Som grädde på moset är man generös nog att dela med sig. Jag har fått tillåtelse att lägga in bilder i min blogg. Det uppskattar jag! Hoppas att ni som följer Madame Grålila också kikar in på DERAS sidor. Googla så hittar ni flera alternativ och köpmöjligheter.

"Syster vit" (kanske samma källa som "Systrarna Vitt"?) är en trevlig "surfarbekantskap", konstnärlig och proffsig ut i fingerspetsarna. Och man blir verkligen inspirerad; Ett plus är att hon också gillar Sydfrankrike... som Madame Grålila. Finns även en blogg att följa. Här har jag laddat ner några av Syster Vits fina bilder. 
Foto:Syster Vit

Vårblommor, lökväxter alldeles särskilt, väcker pirrande yrvakna vårkänslor hos betraktaren. Man sträcker på sig och kisar lite vintersömnigt mot närmsta framtiden. Krokusar och pärlhyacinter är som väckarklockor för avdomnade vintersjälar, för det finns säkert många som önskar sig ett ombonat ide hela vintern. Dit hör ju inte jag , men jag kan ändå förstå deras problem.

Halldekoration
Foto:Syster Vit
Som koloniägare har jag en förkärlek till altaner och blommor. De väger tyngre än prylar, men prylar kan användas på många vis, och då kommer de till sin rätt utan att bli onödiga dammsamlare på hyllorna.
Lupiner tycker egentligen inte om att bli plockade, och de avskyr att bli inburna i huset. Men ute på altanen kan de acceptera sin amputerade tillvaro ett bra tag... om man inte ställer dem i solen.
Den här buketten är så vacker i sin enkelhet. Den innehåller även lila syrener, ulleterneller (gråaktiga) och hundloka. Trots det blå/lila får man ändå intrycket av vitt... i grunden. Mycket smakfullt arrangerat och slående vackert!
Foto: systervit.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar